Clasamentele de cel mai bun hotel…

hotel-four-seasons-budapest

Clasamentele din fiecare an date de marile agenții de turism, marii promotori sau pur și simplu site-urile de servicii din industria hotelieră sunt, așa cum v-ați dat seama, o colecție de subiectivisme. Dacă ne uităm de exemplu la TripAdvisor vom înțelege desigur că noțiunile de cel mai bun hotel, cele mai bune excursii, cele mai bune restaurante sau orice ar fi cel mai bun din domeniul turismului, s-ar putea ca la o analiză atentă și logică să nu fie chiar cel mai bun. Sau, altfel spus și ca să fim mai exacți, să contrazică propriile noastre păreri despre ce ar putea să însemne „cel mai bun”.

Cel mai bun hotel, de exemplu, dacă luăm în considerare site-ul celor de la TripAdvisor este din India, respectiv Umaid Bhawan Palace Jodhpur, dar cu totul altul decât al celor de la Travel & Lesiure acesta din urmă fiind The Oberoi Udaivilas chiar dacă tot indian. Și ca să fie totul mai palpitant, ar trebui să știți că publicația Business Insider a ajuns la concluzia că Triple Creek Ranch din Montana (SUA) ar trebui să primească premiul pentru cel mai bun hotel din lume.

Ce ar trebui să înțelegem din această supraofertă de cel mai bun hotel!? Poate doar ideea că este o noțiune subiectivă, și poate nu conține atât de mult subiectivismul celor care și-au mâncat economiile de un an, doi sau mai mult ca să meargă în respectivul loc, cât mai ales interesele publicitare ale celor care fac clasamentul. De exemplu, dacă vrei să vezi, așa, brusc și dintr-odată, care este cel mai bun hotel, cei de la Travel & Lesiure te plimbă printr-o colecție de reclame cu alte 49 de cele mai bune, astfel încât să-și difuzeze și reclamele acestora. Probabil, după ce le vezi pe toate ești așa de derutat că ajungi la concluzia că oricare ar putea fi cel mai bun.

Totuși, ar trebui să reținem din aceste clasamente că ele reflectă o tendință mondială în turism. Tendința reprezintă poate nu doar că un anumit hotel este într-adevăr cel mai bun, de exemplu, căci în cele trei clasamente sunt nume diferite în proporție de 98%, ci ar trebui să reținem că anumite regiuni, anumite genuri de turism domină sau nu un anumit moment din evoluția acestei industrii. Iar momentul actual este, fără îndoială, ca dealtfel mereu în ultimii ani reprezentat de turismul exotic. Iar India, Cambodgia, chiar și China, investesc la greu în acest sens.

O altă trăsătură a acestor clasamente este dată de structura intimă a celor care au întocmit clasamentele, structură ce pleacă însăși de la publicul căruia îi este adresat. Căci, cu siguranță, un cititor al revistei Business Insider va avea desigur alte gusturi decât unul care este ahtiat după tuurismul și hotelurile din Thailanda, de exemplu.

O notă interesantă, dacă este să apropiem subiectul textului de față la realitatea noastră concretă, ar putea fi prezența unui hotel din Budapesta printre mai multe clasamente ale celor mai apreciate din lume, indiferent de sorgintea celor care au întocmit clasamentele. Este vorba despre The Four Seasons Hotel din Budapesta. Spre deosebire de nota, regretabilă de altfel, că România înseamnă destul de puțin. Sau, uneori, turismul românesc nici nu contează…