+40.256.249.900       contact@hotelsavoytimisoara.ro

Timișoara, ca să fie Fruncea…

Timisoara Piata Operei anii 90

Desemnarea Timișoarei drept „Capitală Culturală Europeană ” oferă nenumărate posibilități de dezvoltare orașului, iar de acest lucru ar trebui să profite industria hotelieră, restaurantele din oraș și în general tot ce este asimilat cu o locație HoReCa. Beneficiile se vor vedea în evoluția turismului local, acesta fiind, cu siguranță principalul câștig al titlului de „Capitală culturală”. Bănățenii, care au tendința (de multe ori justificată) de a se lăuda că sunt „fruncea”, vor avea (și) de această dată de învățat de la alții. Și ne face bine să credem că și autoritățile locale sunt receptive la „a învăța”…

Județului Sibiu i-a fost atribuit statutul de Regiune Gastronomică Europeană pentru anul 2019. Este primul județ din România care primește acest titlu, din nou o excelentă oportunitate investițională. Un mijloc de dezvoltare a tot ceea ce înseamnă turism, restaurant, hotel, iar Timișoara are de învățat din viitoarea experiență a ardelenilor…

Piatra de temelie din turism

Ce înseamnă să fii regiune gastronomică europeană pentru un an? Că se mănâncă bine, că se deschid mai multe restaurante sau târguri meșteșugărești, că la orice hotel mergi vei găsi doar preparate tradiționale? Probabil că din toate astea câte puțin, dar cu siguranță va fi la Sibiu, din nou, o afluență turistică de neimaginat cu câțiva ani în urmă. Și din nou Timișoara va învăța o lecție…

După toate aparențele, Sibiul nu a primit titlul pentru că i-a dat vreo mână de ajutor Guvernul României. Guvernul, prin Autoritatea Națională pentru Turism (ANT), nu pare foarte preocupat de dezvoltarea acestui sector de activitate, una din puținele surse de venit veritabile rămase la dispoziția comunităților locale. Ce să spunem despre ajutorul dat de ANT, că are un site de știri turistice pe care nu-l promovează, că a rămas așa de pe vremea Elenei Udrea?

Ultimul „calendar gastronomic” al ANT datează din 2014, o listă cu festivaluri culinare pe care Sibiul nu pare a figura în mod deosebit. Mai mult, din punct de vedere mediatic (când vorbim de aspect mediatic ne referim aproape exclusiv la mediul online) Sibiul nu figurează printre cele mai „tari” zone gastronomice ale României. Concluzia este una logică și firească: obținerea statutului de regiune gastronomică este meritul de management al autorităților locale! La fel cum, Timișoara a avut o echipă profesionistă și a adus aici titlul de „Capitală culturală europeană”.

Festivalul, muzeul și orașul

Ce-i lipsește Timișoarei pentru a se promova mai bine? Probabil o prezență mediatică mai bună și o adevărată stăruință în promovare. Presupunând că echipa de promovare este într-adevăr profesionistă. Dar, înainte de toate, trebuie să ne debarasăm de vechile idei de reclamă, cele cu care am fost obișnuiți atâția ani și de care unii dintre noi nu se pot despărți. Astăzi, nimeni nu mai caută pliante, nimeni nu se mai uită pe pereți după afișe pentru a găsi vreo excursie, nimeni nu mai caută un hotel prin cartea de telefon. Singura sursă de informare este internetul, telefonul mobil și Google, respectiv „Sfânta Treime Modernă”. Să aruncăm la gunoi așadar amintirile cu reclame tipografice.

Dacă luăm ca exemplu cazul de față, al manifestărilor gastronomice, căutând pe internet despre gastronomie și Timișoara vom observa că Sibiul nici nu există printre cele mai bune manifestări gastronomice din România. În schimb, Timișoara este prezentă cu „Pita de Banat”, o manifestare despre care, tot de pe internet (ziarul nostru național!) nu mai avem vești din 2014!

Cei care vin în Timișoara și se cazează la Hotel Savoy, de exemplu, vin să viziteze orașul. Avem convingerea însă că, în curând, vor vizita Parcul din Buziaș, vor bea apă minerală de acolo și vor mânca o tocană de legume de la Uica Mihai. Pentru că, în sens culinar vorbind, de când s-a mutat acolo Mihai T. Ion, numele din buletin al lui Uica, orașul începe să renască. Căutați mâncare bănățeană, festivaluri, veverițe, chestii din astea și veți da neapărat de Buziaș. Asta spune ceva.

De ce nu vin mai mulți turiști la „Muzeul Satului Bănățean”, de exemplu!? Simplu, spuneam mai sus că ziarul de informare este internetul, iar dacă „Muzeul Satului” are un site care funcționează de parcă ar fi făcut în glumă, efectul este limpede. Timișoara nu se va promova când imaginile din site-ul unei instituții sau al unei firme au titlul de „img_634”. Logic, nu pricepeți nimic din acest titlu, nicidecum să-nțeleagă vreun american care ar putea fi curios să vină aici.

Timișoara va trebui să practice un altfel de management, unul care să lase politica deoparte și să-și promoveze propriile interese, propriile muzee, hoteluri, festivaluri. Și proprii oameni, până la urmă…